BLOG
DI DALAM KELAS BAHASA
Bab ini membincangkan tentang blog yang merupakan media sosial yang menjadi pilihan pelajar atau kebanyakan
masyarakat dalam mencipta satu medium perbincangan bertulis sama ada dalam
bentuk formal atau tidak formal ( Normaliza Abd Rahim, 2014). Kegunaan blog ini
bukan sahaja untuk tujuan menyampaikan maklumat berunsur ilmiah sahaja, malahan
blog juga boleh digunakan bagi tujuan peribadi atau dijadikan medium untuk
mempromosikan produk atau iklan. Blog ini sangat memberi manfaat kepada
pengguna kerana banyak info-info yang boleh didapati melalui blog ini.
Kajian tentang blog ini telah banyak dilakukan oleh penyelidik-penyelidik
yang masing-masing memberikan definisi yang tersendiri tentang pandangan mereka
terhadap penggunaan blog. Satu kajian tentang blog ini menyatakan bahawa blog
merupakan medium dialog di antara penulis blog dan pembaca, pembaca dengan
pembaca yang lain dan penulis blog dengan penulis blog yang lain.
Kajian lain pula menyatakan bahawa blog merupakan laman
web yang dikemas kini mengikut susunan kronologi manakala bahasa yang digunakan
juga tidak formal dan tidak terhad ( Nowson, 2006 ). Walaupun penggunaan blog
ini tidak formal dan tidak mementingkan bahasa yang baku, para penulis blog
harus tahu tentang etika-etika penulisan blog supaya tidak kelihatan
membosankan dan sendu. Oleh itu, Normaliza Abd Rahim(2014) ada menyatakan
bahawa terdapat 10 cara atau kegunaan untuk menulis blog. Antaranya ialah
penulis harus tahu memilih tajuk yang menarik yang boleh menangkap minat
pembaca untuk terus mengikuti laman blognya. Tajuk yang menarik haruslah
diikuti dengan cerita dan pengisian cerita yang menarik. Contohnya, penulis
boleh menggunakan ayat-ayat berunsur jenaka dan boleh mengundang tawa pembaca.
Blog ini bukan sahaja digunakan atau menjadi pilihan
pelajar tempatan, malah pelajar-pelajar dari luar negara juga menjadikan blog
sebagai platform untuk mempelajari bahasa tempatan, terutamanya apabila blog
ini diperkenalkan kepada pelajar-pelajar Korea untuk mempelajari bahasa kedua.
Dapat diringkaskan bahawa dalam penulisan blog, terdapat
tiga bahagian yang dibincangkan. Bahagian yang pertama ialah kegunaan blog
dalam Pengajian Kesusasteraan, blog dalam Pembelajaran Bahasa dan blog dalam
Pembelajaran Teknologi. Ketiga-tiga bahagian ini mempunyai pecahan yang
tersendiri yang dilakukan oleh penyelidik untuk melihat sejauh manakah penggunaan
blog ini diterima. Keputusan kajian jelas menunjukkan bahawa blog banyak
membantu para pelajar untuk mempelajari kesusasteraan, bahasa dan pembelajaran
teknologi. Penulisan blog juga boleh meningkatkan jati diri dan motivasi diri.
No comments:
Post a Comment